Feestjes en slangen

29 april 2013 - Mzuzu, Malawi

Op vrijdagavond kwam tijdens het avondeten de mededeling dat een slang was gedood in het pleintje voor het verblijf. Zo'n beetje alle slangen in Malawi schijnen giftig te zijn, dus fijn om te horen dat ze zo dichtbij komen. Het was vooral fijn om dit te horen de avond voordat ik naar mijn gastgezin zou vertrekken. Zij zouden geen beveiligers of muren om hun huis hebben, dus ik hoop op het beste!

Verder ben ik erachter gekomen dat mensen uit Afrika van zingen en dansen houden. Vrijdagnacht stonden alle meiden van het verblijf (zo'n 80 personen) buiten te dansen en te zingen. Ze waren in de hele omtrek te horen en dat stopte plotseling toen wij langs kwamen voor een nachtelijke check. Ze stormde tegelijk allemaal naar binnen, waarna het heel stil was. Dit terwijl het helemaal niet erg was dat ze zoveel lawaai maakte, maar waarschijnlijk schaamde ze zich wat.

Zaterdagochtend werd ik bij mijn gastgezin gebracht samen met fr. Sojan en fr. Anthony. We werden verwelkomd met een glas melk met witte boterhammen. Ideaal dus als Nederlander! Daarna mijn kamer een beetje ingericht, dus onderandere de klamboe opgehangen en al de andere dingen een beetje uitgepakt. De stroopwafels vonden ze erg lekker.

Thomas, de vader in het gezin, verdient zijn geld met de melk die de koeien geven. 's Ochtends en 's avonds melkt hij de koeien en overdag verzameld hij gras voor de koeien. Voor de school heeft hij ook als taak om de scholieren wakker te maken en de lokalen te openen. Ook 's avonds rond zeven uur wordt de school nog geopend, zodat iedereen nog kan studeren. Dit is echt niet mogelijk in het verblijf van de scholieren. De stapelbedden staan daarin in een rijtje en de klamboes zitten vol met scheuren. Ze hebben wel elektriciteit, dus ze zijn al harstikke blij met het verblijf. Daar hoor je ze dus niet over klagen. Wel hoor je soms dat ze geen tijd hebben om te koken. Alle maaltijden moeten ze zelf koken. Hiervoor moeten ze hout sprokkelen een vuurtje stoken en dan nog koken, wat duidelijk teveel is om dan ook nog om 7.20u op school aanwezig te zijn.

De lage aanwezigheid was ook vanochtend het geval. Zo goed als iedereen was minstens 10 minuten te laat en sommige kwamen nog aanrennen. Ze moeten dan allemaal in een rijtje staan voordat ze beginnen. Er wordt dan door een student gebeden voor de dag, waarna ze gezamelijk het volklied zingen. Best mooi. Ik had verwacht dat ik instructies zou krijgen over het lesgeven, maar dit liep anders. Ik ben nu een soort van assistent van een docent wiskunde en natuur/scheikunde en hij laat me alles een beetje zien. Als hij klaar is met zijn lessen, zal ik het over gaan nemen. Tot nu toe dus stilletjes in de klas zitten tussen de scholieren.

Het lesgeven gaat wel apart hier. De lessen worden in het Engels gegeven, maar ondertussen versta ik er maar de helft van door het sterke accent. Daarnaast is de beste manier van lesgeven, volgens de docenten hier, dat de scholieren repeteren. Dus wanneer je wat belangrijks heb gezegd laat je het de scholieren herhalen wat eigenlijk alleen maar chaos opleverd. Dat is niet het enige wat chaos opleverd. Zo zitten ze vaak met meerdere op hetzelfde schoolbankje en als ze een opdracht moeten maken, komt iedereen naar de docent toe stormen om het na te laten kijken. Even afwachten of ik het wat ga aanpassen voor mijn eigen lessen of dat ik hierin mee ga.

Het eten wat voor me wordt klaar gemaakt bij het gastgezin komt allemaal van het eigen land. Zo heb ik al een paar kleine kippetjes op (of moet ik kuikentjes zeggen?) en zijn pompoenbladeren standaard. Ze hebben ook een aantal bananenbomen in het land staan, dus daar krijg ik er ook genoeg van. Lekker klaar gemaakt met een tomatensausje! Maar eigenlijk bestaat de maaltijd vooral uit melk. Elke ochtend, middag en avond krijg ik minimaal één glas en het is heerlijk!

Het enige nadeel was dat ik nog geen deken had de eerste nacht. Vooral toen ik daarna buiten een bad moest nemen, was het wel even bikkelen. Een en al stoom door het warme water. Daarnaast heb ik nog geen last gehad van slangen of spinnen. Er zitten enkel een aantal krekels op mijn kamer die me elke avond in slaap zingen :D

Afgelopen zondag heb ik ook een heel groot feest meegemaakt. Het was een zondagochtend mis van de hele Rooms Katholieke kerk van Mzuzu inclusief de bisschop. Iedereen trok er dus op uit, inclusief ik met de fathers en sisters van de missie. Daar aangekomen stonden een stuk of 2000 mensen buiten met in het midden een koor en een aantal dansers. Aan één kant stond een podium waar alle priesters en de bisschop zaten. Het was allemaal in de plaatselijke taal, dus veel heb ik niet meegekregen van de boodschap. Wel heb ik zo goed als de hele tijd kunnen genieten van het zingen, dansen en traditionele kleding die sommige dansers aan hadden. Na afloop nog de bisschop even ontmoet net als een Nederlandse priester die hier al jaren zit. Het raarste was nog wel dat tijdens het eten de hiphop versie werd gedraaid van een opwekkingsnummer. Niks rustig dus als de bisschop erbij is, gewoon een feestje ervan maken!

1. Martin:
    29 april 2013
    Hey Matthijs!

Leuk om je verhalen te lezen! Fijn dat het gastgezin ook nog een beetje "Nederlands" lijkt ;) met wit brood en melk.
    Grappig dat de manier van lesgeven heel anders is. Dat zal wel even wennen zijn.
    Succes met het leren van Chitumbuka en maak er maar een feestje van! ;)

Martin
  2. Ivo Derksen:
    1 mei 2013
    Lachen man!

Ben je al een gerespecteerde 'leraar'? Of lachen sommige kindjes nog steeds om de gekke man?

Wel tof dat je de luxe hebt om melk te drinken, en niet zomaar eentje.. super verse! Ik hoop dat de bankjes binnenkort vol zitten als je lesgeeft!
    En dat je chill kan voetballen en basketballen op terrein!

Blijf de beestjes daar een beetje de baas hè ;)

Op naar het volgend verhaaltje! :D
  3. Kees van Ginkel:
    2 mei 2013
    Hej Matthijs,

Super leuk om over je ervaringen te lezen! Echt heel gaaf joh, veel plezier daar, en doe je best :). God zegene je!

Groetjes,

Kees
  4. Bennie:
    3 mei 2013
    Hee Matthijs,

super veel plezier daar! Enne... de volgende keer niet meer zo naar die meisjes kijken hè, dan blijven ze wel voor je zingen ;)

Groetjes,
    Bennie
  5. Mirjam:
    3 mei 2013
    Lachen man! Ben echt jaloers!
    T klinkt allemaal super leuk! Alleen wel eng van de slangen...
    Maak je nog foto's van het dansen en feesten. Ik ben heel erg benieuwd.

Tycho kan inmiddels staan en zichzelf optrekken! Vet leuk.

Ga lekker door met schrijven. Ik vind het vet leuk om je berichten te lezeb.